Trainster | Margret Grippeling: “Ik geef leidinggevenden in de bakkerij en winkels tips om hun medewerkers aan te sturen en te motiveren”

Wie de training Leidinggeven op de werkvloer of de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek volgt, maakt kennis met Margret Grippeling, één van de trainsters van de Nationale Bakkerij Academie. Wat doet Margret precies als trainster? Wat zijn de belangrijkste vragen van leidinggevenden in de bakkerijbranche? En wat zijn de resultaten na het volgen van haar trainingen? Margret vertelt er alles over in dit interview.

Aan ervaring geen gebrek: Margret werkt al meer dan 25 jaar als trainster, waarvan inmiddels al 4 jaar voor de NBA. Met succes!

Leidinggeven op de werkvloer
Leidinggeven is een vak apart. “Daarom geef ik leidinggevenden meer inzicht in hoe zij hun medewerkers nog beter kunnen aansturen”, vertelt Margret. “Daarbij maak ik gebruik van de situaties en vragen van cursisten zelf om de training zo praktisch mogelijk te maken en persoonlijke vragen aan te laten sluiten. De meest voorkomende leervragen gaan over verantwoordelijkheid uit handen durven geven, het leren omgaan met telaatkomers, niet met maar over elkaar praten, medewerkers die niet lijken te horen wat de leidinggevende vraagt, onzekerheid over of ze hem/haar nog wel aardig vinden en hoe om te gaan met stress. Op die leervragen speel ik in.” De training duurt vier dagdelen en kan op open inschrijving of in-company gevolgd worden. En zowel medewerkers van de ambachtelijke als de industriële bakkerij kunnen hieraan deelnemen.

Oefenen met een acteur
Tijdens de training maakt Margret cursisten altijd bewust van hun eigen kwaliteiten en valkuilen. “Waar ben je goed in? Wat helpt je om een bepaalde eigenschap – zoals snel ongeduldig of gestrest zijn – te doorbreken? En hoe kun je je medewerkers op een andere manier aanspreken dan je nu doet? Om antwoord op deze vragen te krijgen, werk ik samen met een acteur. Die neemt de rol aan van een medewerker. Laatst was er een leidinggevende die niet begreep waarom haar medewerkers niet naar haar luisterden. De acteur verplaatste zich op dat moment in een van haar medewerkers. Door verschillende soorten vragen te stellen, samen te vatten wat de ander zegt en goed naar de ander te kijken, leerde de cursist hoe je zo’n gesprek ook kunt voeren en waar je invloed op kunt uitoefenen.”

Een goed gesprek
In de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek gaat Margret aan de slag met het voorbereiden en uitvoeren van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. “Hoe voer je gesprekken met je medewerkers? Op zo’n manier dat je oprechte interesse toont en gericht op hun ontwikkeling binnen de bakkerij? Hiermee gaan we aan de slag tijdens de één dagdeel durende workshop.”

Leuke reacties en goede resultaten
“De liefde voor het bakkersvak, dat vind ik het mooiste om te zien tijdens het geven van deze trainingen en workshops. En natuurlijk de reacties achteraf. Ik hoor vaak als ik leidinggevenden weer ontmoet of via de accountmanagers van de NBA dat het leidinggeven of voeren van functioneringsgesprekken nu veel beter gaat. Dat ze met een andere bril naar zichzelf kijken en begrijpen waarom ze eerder tegen bepaalde dingen aanliepen en het met de tips en inzichten uit de training nu wel goed gaat. Dat is geweldig om te horen en geeft mij weer motivatie om voorlopig nog mooie trainingen en workshops voor de NBA te blijven verzorgen.”

Meer nieuws

Bakkerspedia: 963 kennisvragen en antwoorden

Kennisbank Bakkerspedia groeit gestaag door. Inmiddels staan er 963 kennisvragen en antwoorden opgeslagen in de interactieve databank van de bakkerij. Vaktechnische kennis wordt er in de vorm van vraag-en-antwoord-artikelen bewaard en gedeeld. Net als het aantal antwoorden, groeit de bekendheid van Bakkerspedia ook aardig door. In september passeerde...

Volg NBA op Facebook

customer service