Uitblinkers | Judith Barendse: “Onze klanten worden nu écht goed geïnformeerd”

Judith Barendse (45) werkt al ruim 20 jaar als PR- en communicatiemedewerker bij Meesterbakker Roodenrijs. Ze zit op het hoofdkantoor in Rijswijk, maar weet wat er bij de winkelmedewerkers van de 19 Roodenrijs-winkels speelt. Daarom heeft ze voor ruim 80 winkeldames de training Productkennis voor verkoopmedewerkers bij de Nationale Bakkerij Academie georganiseerd. Judith vertelt waarom die extra productkennis in de winkel zo belangrijk is.

Van welk graan wordt desembrood gemaakt? Kan ik dit gebakje eten met mijn glutenintolerantie? En hoeveel zout zit er in dit croissantje? De medewerkers van bakkerij Roodenrijs krijgen steeds specifiekere vragen van klanten. “Het idee om een training Productkennis te volgen kwam dan ook van onze medewerkers”, vertelt Judith. “Zij misten soms net even de kennis die nodig was om klanten écht goed te informeren en adviseren. Om die reden hebben we de NBA ingeschakeld.”

Praktische training met eigen producten
Bijna alle fulltimers, parttimers en weekendhulpen van Meesterbakker Roodenrijs hebben de training Productkennis voor verkoopmedewerkers gevolgd. “Deze bestond uit twee bijeenkomsten: eentje in de winkel zelf en eentje in onze bakkerij. Heel fijn dat dit gewoon bij ons op de vloer kon. Zo konden we gemakkelijk onze eigen brood- en banketproducten erbij pakken, zodat de trainer daar direct over kon vertellen.”

Voelen en proeven
“Onze medewerkers wisten natuurlijk wel dat gebak uit koek en vruchtjes bestaat, maar tijdens de training hebben ze ook echt gezien hoe en waarvan de bodem en vulling worden gemaakt. Om dat nog duidelijker te maken, mochten ze verschillende gebakjes en broden voelen en proeven. Voor de een was het allemaal nieuw, voor de ander was het herhaling, maar alle winkeldames vonden het twee leuke en leerzame bijeenkomsten.”

Online training
De NBA biedt naast twee bijeenkomsten ook een online trainingsprogramma aan én adviseert om de app Bakkersbrein te gebruiken. “De online trainingen sluiten aan op de bijeenkomsten en die hebben onze medewerkers goed afgerond. Bakkersbrein is een leuke quizapp die de winkeldames nu gebruiken om up-to-date te blijven. Echt een aanrader voor iedereen die in de bakkerijbranche werkzaam is.”

Kennis in de praktijk brengen
Na het afronden van de training is het bij Meesterbakker Roodenrijs feest als klanten een specifieke vraag over gluten, suikers, zout of granen stellen. “Iedereen heeft nu de kennis om vragen over ingrediënten, allergieën en voedselintoleranties te beantwoorden. Dat resulteert in vrolijke en zelfverzekerde winkeldames. En minstens zo belangrijk: klanten gaan tevreden, met een glimlach en vol vertrouwen de winkel weer uit.”

Meer nieuws

Stuur jouw vraag in voor Bakkerspedia

Vakkennis is in de bakkerijbranche enorm belangrijk. Om te voorkomen dat deze kennis verdwijnt, is de databank Bakkerspedia in het leven geroepen. Hierin staan kennisartikelen die door tekstschrijvers zijn geschreven. Zij worden hierbij ondersteund door vakmensen met kennis van de bakkerij. Inspiratie Inmiddels zijn er al honderden artikelen geschreven, maa...

Nationale Bakkerij Academie viert 5-jarig jubileum

De Nationale Bakkerij Academie (NBA) viert op 1 november 2017 haar 5-jarig jubileum. De praktijkopleider voor de bakkerijbranche verzorgt al vijf jaar diverse trainingen, workshops en opleidingen voor ondernemers en medewerkers werkzaam in de bakkerijbranche. Om dit jubileum te vieren, lanceert de NBA vandaag haar nieuwe website. In 2012 startt...

Nieuw aanbod trainingen en workshops in 2018

De NBA blijft haar aanbod aan trainingen en workshops vernieuwen. Dit doen we vooral op verzoek van onze klanten. Daarom starten we in 2018 met een aantal nieuwe trainingen en workshops. Psychosociale arbeidsbelasting Het creëren van een respectvolle cultuur binnen een bedrijf is voor leidinggevenden erg belangrijk. Een van de belangrijkste moge...

Volg NBA op Facebook

customer service