Uitblinkers | Manon Dekkers: “De training Actief verkopen was persoonlijk en leerzaam, maar vooral ontzettend leuk”

Eerlijk gezegd zag Manon Dekkers, verkoopster van Chocolaterie Pierre in Hillegom, best een beetje op tegen de training Actief verkopen van de Nationale Bakkerij Academie. Maar achteraf is ze vol lof: “Het was persoonlijk, gezellig en ik heb er veel van geleerd.”

“Samen met elf andere collega’s werd ik ’s avonds verwacht voor de eerste verkooptraining. Eigenlijk hadden we er niet zo’n zin in; we hadden de hele dag al gewerkt en waren best moe. Maar het werd juist een ontzettend leuke avond! De training was meer een teamuitje dan dat we het gevoel hadden dat we op school zaten. De leerstof werd luchtig gebracht en was makkelijk om in je op te nemen. Ook de sfeer was goed; de trainster was erg vlot en enthousiast. Bovendien luisterde ze goed naar onze persoonlijke wensen. De tijd vloog om!”

Tips om meer te verkopen
“Aan het begin van de avond had ik aangegeven dat ik beter wilde worden in bijverkoop en graag wilde weten hoe ik het beste met afstandelijke klanten kan omgaan. Ik kreeg praktische tips – die ik inmiddels regelmatig toepas – en goede handvatten om meer producten te verkopen. Daar heb ik nu veel aan in de winkel. Inmiddels probeer ik altijd een gesprekje aan te knopen. En ik merk dat de meeste klanten dat best gezellig vinden.”

Gezellig praatje
Tijdens de training hebben Manon en haar collega’s ook rollenspellen gedaan om gesprekken met klanten te oefenen. “Hoe reageer je op iemand die ongeïnteresseerd overkomt? Wat kun je in zo’n geval het beste doen en wat juist niet? Die rollenspellen waren erg nuttig. Ik heb geleerd om de juiste vragen op het juiste moment te stellen en hoe je het best een gezellig praatje kunt aanknopen. Bovendien werkte de training als een soort teambuilding; we weten nu ook beter hoe wel elkaar kunnen helpen als we er niet uitkomen met een klant.”

Verkoopwedstrijd
“Aan het eind van de eerste avond kreeg iedereen een verkooptarget mee voor de week erna. Zo’n target wil je dan ook echt halen; tussen de collega’s onderling ontstond er echt een soort wedstrijd. Als een collega het al had gehaald, ging je zelf nóg wat harder lopen om het ook te halen. Hartstikke leuk! Ik kan de training Actief verkopen echt aanraden. Je leert wat jíj wilt en je werkt aan je persoonlijke groei. Ik was eerder best onzeker, maar sta nu met veel meer zelfvertrouwen in de winkel.”

Meer nieuws

Uitblinkers | Marc Janissen: “We wilden onze klanten fan maken”

Na de overname in 2013 is de uitdaging voor Bakkerij Boender om de goede naam verder uit te bouwen. De productkwaliteit was goed, maar moest nog beter worden en dat gold ook voor de klantbeleving. “We wilden onze klanten echt fan maken van Bakkerij Boender”, vertelt Marc Janissen (56), bedrijfsleider van de bakkerij....

Volg NBA op Facebook

customer service