Berichtgeving over het coronavirus en online trainingen

Vanwege de coronacrisis verzorgen wij momenteel helaas geen trainingen op locatie, maar je kunt wel nieuwe online trainingen bij ons volgen. Interesse? Kijk dan hier: https://www.nationalebakkerijacademie.nl/opleidingen/online-sessies-ervaren-leren-en-vragen-442/

Namens de NBA willen we iedereen veel gezondheid en succes wensen.

Trainer | André Wijnveld: “Doorbreek het bekende riedeltje”

‘Goedendag, kan ik u ergens mee helpen?’, is algauw het begin van een verkoopgesprek. De klant zegt wat hij nodig heeft, betaalt en verlaat na een vriendelijk ‘gedag’ weer de winkel, merkt André Wijnveld (54), trainer ‘Actief verkopen’ en ‘Verkopen met succes’. “Als je dat bekende riedeltje doorbreekt, heb je interessantere gesprekken met je klanten”, vertelt hij. “En dat leidt uiteindelijk tot een hogere omzet.”

Persoonlijk contact

Producten kun je overal kopen, maar klanten komen pas bij je terug als ze goed zijn geholpen, een leuk gesprek hebben gehad of de medewerkers van een winkel heel leuk vinden. “Daarom is de binding en het contact met je klanten ongelofelijk belangrijk”, vertelt André. “Gesprekken tussen klant en verkoopmedewerker bereiken een hoger niveau zodra die gesprekken persoonlijk worden. Wees oprecht geïnteresseerd en zoek aanknopingspunten. Laat het merken als je een klant herkent van een eerder bezoek. Zo zorg je dat er een klik ontstaat en dat je een bepaalde gunfactor krijgt. Heb je die gunfactor? Dan is een klant eerder geneigd iets van je aan te nemen. Bijvoorbeeld om eens een luxer soort brood uit te proberen of om eens een pak koekjes extra mee te nemen.”

Verkoopskills en productpresentatie
Dat soort tips krijgen cursisten tijdens de trainingen ‘Actief verkopen’ en ‘Verkopen met succes’. André: “Bij ‘Actief verkopen’ leren cursisten binnen twee dagdelen allerlei verkoopskills; het verkoopgesprek, klantbenadering enzovoorts. ‘Verkopen met succes’ draait om het complete plaatje en duurt vier dagdelen. We gaan dan naast de verkoopskills ook in op hoe klanten de winkel ervaren zodra ze binnenkomen en hoe de producten worden gepresenteerd. In beide gevallen is het natuurlijk een kunst om er na de training voor te zorgen dat iedereen enthousiast blijft en de verkooptechnieken ook écht toepast in de praktijk. Een bakkerij in Rotterdam pakt dat op een leuke manier op. Het team daar volgde de training ‘Actief verkopen’. Medewerkers geven elkaar nu feedback op dat gebied. Vervalt iemand in het ouderwetse ‘kan-ik-u-ergens-mee-helpen-riedeltje’ en merkt een collega dat op? Dan geeft die collega de ander een klopje op zijn schouder. Zo hou je elkaar op een leuke manier scherp.”

Ook die norse klant positief benaderen
Tijdens de trainingen werkt André met rollenspellen. Hij vraagt de cursisten naar situaties die zij vaak tegenkomen en lastig vinden. “Een acteur speelt de klant en de cursisten passen de geleerde technieken toe. Zo kom je wel eens norse klanten tegen. Hoe ga je met zo iemand om? Vaak spiegelen medewerkers dat gedrag. Je kunt je voorstellen dat daar geen leuk gesprek van komt. Daar probeer ik mijn cursisten bewust van te maken. Als zij hun non-verbale communicatie aanpassen en een open uitstraling aannemen, is het contact vaak vele malen leuker en is de beleving van de klant positiever. Zo proberen we echt alle klanten met een goed gevoel de winkel uit te laten lopen.”

Meer nieuws

Uitblinkers | Marc Janissen: “We wilden onze klanten fan maken”

Na de overname in 2013 is de uitdaging voor Bakkerij Boender om de goede naam verder uit te bouwen. De productkwaliteit was goed, maar moest nog beter worden en dat gold ook voor de klantbeleving. “We wilden onze klanten echt fan maken van Bakkerij Boender”, vertelt Marc Janissen (56), bedrijfsleider van de bakkerij....

Carla Zwierstra: “Mooie plannen voor 2020”

Nog maar een paar weken en dan begint het nieuwe jaar. Nu eerst nog de laatste trainingen van dit jaar organiseren, projecten afronden en zorgen dat alle rapportages van 2019 helemaal op orde zijn. Maar tegelijkertijd borrelen er al mooie, nieuwe ideeën voor volgend jaar op. Een nieuw jaar betekent onder andere afscheid nemen van trainingen di...

Training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’

Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het creëren van een respectvolle cultuur in het bedrijf door alert te zijn op signalen die kunnen wijzen naar conflicten over ongewenst gedrag en het bespreken van de situatie met betrokkenen en het management. Dit klinkt mooi, maar is zeker niet altijd eenvoudig. Hoe herken je ongewenst g...

Volg NBA op Facebook

customer service