Trainer | André Wijnveld: “Doorbreek het bekende riedeltje”

‘Goedendag, kan ik u ergens mee helpen?’, is algauw het begin van een verkoopgesprek. De klant zegt wat hij nodig heeft, betaalt en verlaat na een vriendelijk ‘gedag’ weer de winkel, merkt André Wijnveld (54), trainer ‘Actief verkopen’ en ‘Verkopen met succes’. “Als je dat bekende riedeltje doorbreekt, heb je interessantere gesprekken met je klanten”, vertelt hij. “En dat leidt uiteindelijk tot een hogere omzet.”

Persoonlijk contact

Producten kun je overal kopen, maar klanten komen pas bij je terug als ze goed zijn geholpen, een leuk gesprek hebben gehad of de medewerkers van een winkel heel leuk vinden. “Daarom is de binding en het contact met je klanten ongelofelijk belangrijk”, vertelt André. “Gesprekken tussen klant en verkoopmedewerker bereiken een hoger niveau zodra die gesprekken persoonlijk worden. Wees oprecht geïnteresseerd en zoek aanknopingspunten. Laat het merken als je een klant herkent van een eerder bezoek. Zo zorg je dat er een klik ontstaat en dat je een bepaalde gunfactor krijgt. Heb je die gunfactor? Dan is een klant eerder geneigd iets van je aan te nemen. Bijvoorbeeld om eens een luxer soort brood uit te proberen of om eens een pak koekjes extra mee te nemen.”

Verkoopskills en productpresentatie
Dat soort tips krijgen cursisten tijdens de trainingen ‘Actief verkopen’ en ‘Verkopen met succes’. André: “Bij ‘Actief verkopen’ leren cursisten binnen twee dagdelen allerlei verkoopskills; het verkoopgesprek, klantbenadering enzovoorts. ‘Verkopen met succes’ draait om het complete plaatje en duurt vier dagdelen. We gaan dan naast de verkoopskills ook in op hoe klanten de winkel ervaren zodra ze binnenkomen en hoe de producten worden gepresenteerd. In beide gevallen is het natuurlijk een kunst om er na de training voor te zorgen dat iedereen enthousiast blijft en de verkooptechnieken ook écht toepast in de praktijk. Een bakkerij in Rotterdam pakt dat op een leuke manier op. Het team daar volgde de training ‘Actief verkopen’. Medewerkers geven elkaar nu feedback op dat gebied. Vervalt iemand in het ouderwetse ‘kan-ik-u-ergens-mee-helpen-riedeltje’ en merkt een collega dat op? Dan geeft die collega de ander een klopje op zijn schouder. Zo hou je elkaar op een leuke manier scherp.”

Ook die norse klant positief benaderen
Tijdens de trainingen werkt André met rollenspellen. Hij vraagt de cursisten naar situaties die zij vaak tegenkomen en lastig vinden. “Een acteur speelt de klant en de cursisten passen de geleerde technieken toe. Zo kom je wel eens norse klanten tegen. Hoe ga je met zo iemand om? Vaak spiegelen medewerkers dat gedrag. Je kunt je voorstellen dat daar geen leuk gesprek van komt. Daar probeer ik mijn cursisten bewust van te maken. Als zij hun non-verbale communicatie aanpassen en een open uitstraling aannemen, is het contact vaak vele malen leuker en is de beleving van de klant positiever. Zo proberen we echt alle klanten met een goed gevoel de winkel uit te laten lopen.”

Meer nieuws

Christian Chocolaterie en Patisserie is Leerbedrijf van het Jaar 2017

Christian Chocolaterie en Patisserie uit Oss is dinsdag 4 april uitgeroepen tot Leerbedrijf van het Jaar 2017 Bakkerij. De prijs werd overhandigd door Marc Oonk van Banketbakkerij Oonk uit Enschede, Leerbedrijf van het Jaar 2016. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de MBO Kampioenendag op de Vakschool Wageningen. De ander...

Heb jij al kennisgemaakt met Bakkerspedia?

Bakkerspedia is de eigentijdse, interactieve databank van de bakkerij waar kennis kan worden gehaald, gebracht, gedeeld en ontwikkeld. Het online platform bevat inmiddels ruim 400 kennisartikelen die leesbaar, begrijpelijk en actueel zijn. Met deze kennisbank blijft kennis uit de theorie en de praktijk behouden voor de bakkerijbranche. In 2015 is tijd...

Ben jij een startende ondernemer? Schrijf je in voor het ondernemerstraject!

Ben jij net een nieuwe bakkerij gestart of heb je er een overgenomen? Of zitten de plannen voor een eigen bedrijf elke dag in je hoofd? In beide gevallen wordt er veel van je gevraagd en komt er veel op je af. Hoe regel je bijvoorbeeld de financiering? Hoe krijg je je kosten en opbrengsten goed in beeld? Wat voor bedr...

Volg NBA op Facebook

customer service