Uitblinkers | Eline Hannen: “Ik kan nu eerlijke én winstgevende verkooprijzen bepalen”

Als winkel-accountmanager van Bakkerij Hannen in Herten doet Eline Hannen (24) van alles: helpen op de werkvloer, het team coachen, een webshop opzetten én de winkeleigenaar – tevens haar vader – helpen met het bepalen van de verkoopprijzen. Met dat laatste kon ze nog wel wat hulp gebruiken. Want hoe bedenk je eigenlijk een goede, eerlijke verkoopprijs die ook nog winst oplevert? Eline leerde het tijdens de training Bewust calculeren en margerijk verkopen bij de Nationale Bakkerij Academie. In dit interview vertelt ze erover.

Bakkerij Hannen is niet alleen een bakkerij, maar ook een mooie winkel met brood, banket, chocolade, vleeswaren en salades. Er werkt 40 man personeel: van bakkers, inpakkers en broodsnijders tot bezorgers en verkoopmedewerkers. “Omdat onze winkel naast een grote supermarkt zit, die vers en kwalitatief goed brood en vleeswaren steeds goedkoper aanbiedt, wilde ik me eens goed verdiepen in verkoopprijzen. Daarom volg ik nu samen met mijn vader de training Bewust calculeren en margerijk verkopen.

Kostprijs berekenen
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten, waarvan Eline er nu 2 heeft gehad. “De eerste training gingen we in op het berekenen van de kostprijs”, vertelt Eline. “In het begin vond ik het best lastig, al die cijfertjes. Maar na veel oefenen, ook thuis na de training, had ik het ineens onder de knie!”

Verkopen
“De tweede bijeenkomst ging over verkopen. Hoe maak je iets aantrekkelijk voor de consument? En wat is jouw rol daarin? Zo leerde ik dat je in plaats van ‘6 witte bollen voor 2 euro’ beter kunt zeggen: ‘6 witte bollen halen, 4 betalen’. En dat je voor een kerststol beter € 9,99 kan vragen dan € 10,50. Dat klinkt aantrekkelijker, waardoor je er waarschijnlijk meer van verkoopt en je winst onder aan de streep hoger is.”

Challenge
Om erachter te komen of bovengenoemde tactiek echt werkt, gingen de cursisten een challenge met elkaar aan. “We moesten allemaal een actie bedenken die we ook echt tijdelijk in de winkel zouden doorvoeren. Wij besloten om 2 zakken witte bolletjes – 20 bolletjes – voor 5 euro te verkopen. Als klanten dan met 1 zak bij de kassa kwamen, probeerde ik er nog een zak bij te verkopen. En vaak lukte dat dan ook, dat is zo leuk! Tijdens de laatste bijeenkomst gaan we de resultaten bespreken, ik ben benieuwd of het bij anderen ook zo goed is gegaan.”

Van theorie naar praktijk
Naast de challenge hebben Eline en haar vader ook al echte prijswijzigingen bij bakkerij Hannen doorgevoerd. Ze vertelt: “We hebben nu onze boerencake van iets meer dan € 7 naar € 6,99 aangepast. Of we daardoor ook echt meer boerencakes gaan verkopen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar ik heb er alle vertrouwen in!”

Meer nieuws

Carla Zwierstra: “Van een afstand is het anders”

Afstand nemen van je werk. De ene keer kies je er zelf voor, bijvoorbeeld door vakantie. De andere keer moet het noodgedwongen door ziekte. Of het nu je eigen keuze is of niet, beiden creëren afstand. Maar soms is afstand nemen nodig om weer scherp naar je werk of bedrijf te kunnen kijken. Hoe gaat het? Wat wil ik op korte en lange termi...

Toekomstplannen: 2018 en verder

Natuurlijk blijft de NBA in de toekomst dé praktijkopleider voor de bakkerijbranche. Met trainingen en workshops die passen bij vragen uit de branche, maar ook bij veranderende regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen. Voor veel trainingen en workshops zal dit in-company zijn. De trainer gaat dan naar het bedrijf toe en traint de medewerkers daar ter...

Ben jij een startende ondernemer? Schrijf je in voor het ondernemerstraject!

Ben jij net een nieuwe bakkerij gestart of heb je er een overgenomen? Of zitten de plannen voor een eigen bedrijf elke dag in je hoofd? In beide gevallen wordt er veel van je gevraagd en komt er veel op je af. Hoe regel je bijvoorbeeld de financiering? Hoe krijg je je kosten en opbrengsten goed in beeld? Wat voor bedr...

Volg NBA op Facebook

customer service