Berichtgeving over het coronavirus en online trainingen

Vanwege de coronacrisis verzorgen wij momenteel helaas geen trainingen op locatie, maar je kunt wel nieuwe online trainingen bij ons volgen. Interesse? Kijk dan hier: https://www.nationalebakkerijacademie.nl/opleidingen/online-sessies-ervaren-leren-en-vragen-442/

Namens de NBA willen we iedereen veel gezondheid en succes wensen.

Uitblinkers | Marc Janissen: “We wilden onze klanten fan maken”

Na de overname in 2013 is de uitdaging voor Bakkerij Boender om de goede naam verder uit te bouwen. De productkwaliteit was goed, maar moest nog beter worden en dat gold ook voor de klantbeleving. “We wilden onze klanten echt fan maken van Bakkerij Boender”, vertelt Marc Janissen (56), bedrijfsleider van de bakkerij. “Daarom volgen onze verkopers de training ‘Verkopen met succes’.”

Betere gesprekken met klanten

“We hebben pas twee van de vier trainingsdagen gehad, maar onze winkelmedewerkers passen veel van wat ze geleerd hebben al toe in de winkel”, zegt Marc over de praktijkgerichtheid van de training. “Zo laten we klanten nu actiever proeven. Wij zetten altijd een schaal neer met bijvoorbeeld een lekkere cake die klanten mogen proeven. Maar die schaal boden we tot voor de training niet actief aan de klant aan. Nu doen we dat wel en passen we diverse doorvraagtechnieken toe, die we tijdens de training hebben geleerd. Daardoor is het voor de verkopers makkelijker om een praatje met de klant aan te knopen. We vragen de klant wat hij van de cake vindt en geven suggesties waar hij lekker bij smaakt. Zo komt al gauw een gesprek op gang. Natuurlijk is het doel van zo’n gesprek dat de klant een extra aankoop doet. Maar ook het contact dat soepeler verloopt is heel waardevol. Het zorgt ervoor dat de klant zijn bezoek aan ons als prettig ervaart. Een minimale voorwaarde om er voor te zorgen dat de klant terug komt”

Mystery Guest
Bakkerij Boender maakt ook gebruik van de mogelijkheid om een Mystery Guest langs te laten komen. Dat leverde een uitgebreid verslag met foto’s op. “Daaruit bleek dat onze presentatie van de producten vaak wel beter kon. Fijn hoor, zo’n eerlijke blik van buitenaf. Wij zien de winkel elke dag en kijken daar natuurlijk heel anders tegenaan. Het heeft ons weer wat scherper gemaakt.”

Eerlijke feedback van medewerkers
En wat Marc ook scherper heeft gemaakt, is het medewerkerstevredenheidsformulier dat extra bij de training toegevoegd is. “We vroegen onze medewerkers wel eens hoe ze het werk bij ons ervaren. Maar je merkt toch dat de antwoorden afwijken als medewerkers hun feedback anoniem mogen geven. Het onderzoek heeft nieuwe inzichten opgeleverd waar wij als werkgever meteen mee aan de slag kunnen. Kortom; met de training ‘Verkopen met succes’ worden eigenlijk alle kanten van de organisatie aangepakt.”

Meer nieuws

NBA verzorgt bijscholing voor vmbo-docenten

Per 1 augustus 2016 zijn in het vmbo een HBR (Horeca Bakkerij en Recreatie) profiel en nieuwe keuzevakken waaronder Patisserie ingevoerd. Om docenten hierbij te ondersteunen worden vanuit de Stichting Platforms VMBO diverse bijscholingen aangeboden. De NBA verzorgt al 3 jaar bijscholingen Brood en Banket en Patisserie voor vmbo-docenten. Beide trainin...

Ben jij een startende ondernemer? Schrijf je in voor het ondernemerstraject!

Ben jij net een nieuwe bakkerij gestart of heb je er een overgenomen? Of zitten de plannen voor een eigen bedrijf elke dag in je hoofd? In beide gevallen wordt er veel van je gevraagd en komt er veel op je af. Hoe regel je bijvoorbeeld de financiering? Hoe krijg je je kosten en opbrengsten goed in beeld? Wat voor bedr...

Volg NBA op Facebook

customer service